Flow-jooga

Aaltomaisesti etenevä, virtaava flow -joogaharjoitus perustuu hathajoogaperinteeseen, kuten suurin osa länsimaissa tunnetuista joogamuodoista. Flow- tai Vinyasa-jooga on dynaamista ja usein hieman nopeammassa tahdissa etenevää, ja tunnit perustuvat teemaan tai aiheeseen (esimerkiksi selkärangan liikkuvuus tai lantion alue). Asanoiden eli asentojen ja liikesarjojen lisäksi tunneilla tehdään hengitys- ja läsnäoloharjoituksia.

Sana vinyasa tarkoittaa liikkeen yhdistämistä hengitykseen. Hengitys toimii joogaharjoituksen ankkurina, joka ohjaa liikettä, auttaa keskittymään, helpottaa tasapainon hallintaa ja tyynnyttää mieltä. Tietoisen hengityksen liittäminen liikkeseen erottaa joogan esimerkiksi ohjatusta ryhmäliikuntatunnista. Flow-harjoituksen dynaamiset liikesarjat kehittävät monipuolisesti voimaa, liikkuvuutta ja tasapainoa. Tunnit sisältävät kuitenkin aina myös rauhallisia osioita, jossa huomio käännetään omaan itseen ja hengitykseen. Tunti päättyy muiden joogatuntien tavoin savasana-loppurentoutukseen.