Yin-jooga

Yin-jooga on lempeä joogamuoto, jossa keskitytään pitkäkestoisiin ja syvävenyttäviin liikkeisiin, joilla pehmennetään pois kireyksiä ja kehon jännitteitä. Yin-harjoitus parantaa kehon liikkuvuutta ja nestekiertoa, ja se on usein syvästi rentouttava, kokonaisvaltainen ja läsnäolon tunnetta lisäävä kokemus. Voimankäytön sijaan Yin-joogassa kirjaimellisesti ”laskeudutaan” harjoitukseen, jolloin lihasten aktivoimisen sijaan niitä rentoutetaan. Harjoituksessa huomio kiinnittyy luustoon, niveliin, jänteisiin, nivelsiteisiin ja sidekudosmassoihin eli faskiaan.

Asanoissa ei asennoissa ollaan usein useita minuutteja, jolloin keho pääsee luonnollisesti asettumaan ja rentoutumaan. Siinä missä dynaaminen Flow-harjoitus saattaa sisältää useita kymmeniä asentoja, hiljainen Yin-harjoitus saattaa sisältää vain esimerkiksi kymmenkunta asanaa. Apuvälineiden (esimerksisksi joogatiilet eli blokit ja pitkät tyynyt eli bolsterit) hyödyntäminen auttaa asentojen tukemisessa ja turvallisen, miellyttävän harjoituksen tekemisessä.

Usein kuulee sanottavan, että Yin-jooga on lähempänä alkuperäistä joogaharjoitusta, joka syntyi ja kehittyi aikoinaan Intiassa. Liikunalliset, voimankäyttöön perustuvat joogamuodot lienevät paremmin tunnettuja läntisessä maailmassa, mutta Yin-joogan suosio palauttavana, kehoa monipuolisesti hoitavana ja mieltä rauhoittavana harjoituksena on tullut yhä suositummaksi myös täällä. Yin-jooga perustuu taolaiseen filosofiaan ja kiinalaisen lääketieteen traditioon, jossa huomioidaan muun muassa kehon akupunktiopisteitä ja meridiaaneja.

Yin-harjoituksessa hengitys on muiden joogaharjoitusten tavoin keskiössä. Ihminen hengittää vuorokaudessa noin 20 000 kertaa, mutta emme välttämättä kiinnitä hengittämiseen juuri lainkaan huomiota. Yin-harjoituksen aikana syvä ja rauhallinen hengitys kulkee kehon läpi, ja tiedostavalla hengityksellä on tärkeä tehtävä kehon rentouttamisessa. Mielikuva valtamerihengityksestä (The Ocean Breathe) voi auttaa oikean hengitystavan löytämiseen: syvä, aaltomaisesti liikkuva hengitys on pehmeä ja luonteva, mutta hieman pidempi kuin autominen, luonnollinen hengitys. Se tuntuu pienenä kohinana korvissa sekä nousevana ja laskevana aaltona kehossa, etenkin pallean ja rintakehän sekä kylkien seudulla.